advertise laitec sharif univercity تبلیغات در سایت سورس کد تبلیغات در سایت سورس کد
دانلود پروژه پایانی طراحی وب سایت مخابرات با Asp.net

دانلود پروژه پایانی طراحی وب سایت مخابرات با Asp.net

14000 تومان
دانلود برنامه رنگ آمیزی گراف با الگوریتم عقبگرد در سی شارپ

دانلود برنامه رنگ آمیزی گراف با الگوریتم عقبگرد در سی شارپ

3000 تومان
دانلود برنامه آزمون تستی در مالتی مدیا بیلدر MMb

دانلود برنامه آزمون تستی در مالتی مدیا بیلدر MMb

3000 تومان
دانلود پایان نامه وب سایت مهندسی پزشکی با ASP.net

دانلود پایان نامه وب سایت مهندسی پزشکی با ASP.net

12000 تومان
دانلود پروژه معمای 8 با الگوریتم ژنتیک در سی شارپ

دانلود پروژه معمای 8 با الگوریتم ژنتیک در سی شارپ

3000 تومان

معرفی آرایه ها در زبان سی شارپ #C

آرایه در زبان #C به محلی از حافظه گفته میشود که چند متغیر همنوع در آن ذخیره میشود. آرایه از نوع داده ای مرجع میباشد
معرفی آرایه ها در زبان سی شارپ #C

معرفی آرایه ها در زبان سی شارپ #C

تاکنون برای ذخیره داده ها ازثوابت و متغیرهایی از نوع int, char, double و long استفاده کردیم که هر کدام یک خانه از حافظه را اشغال میکنند. اما همیشه تعریف اینگونه متغیر ها جوابگوی نیاز برنامه نویسی نیست. بعنوان مثال فرض کنید که لازم باشد 10 عدد صحیح را در حافظه نگهداری کنیم. یک روش این است که 10 متغیر از نوع صحیح تعریف کنیم و هر مقدار را در یک متغیر قرار دهیم. شاید این روش برای 10 عدد مطلوب باشد ولی برای تعداد زیادی از اعداد این روش کار معقولی نیست. در اینگونه موارد باید از متغیرهای دیگری به نام متغیرهای اندیس دار یا آرایه استفاده کرد. پس آرایه اسمی برای چند متغیر همنوع است. به عبارت دیگر مجموعه ای از چند کمیت است که دارای یک نام باشند.

در زبان C# اندیس آرایه از صفر شروع میشود و عناصر آرایه در محل متوالی حافظه و تحت نظام خاصی ذخیره میشوند. به کمک این نظام میتوان در هر یک از محل ها، اطلاعاتی قرار داد و به هر یک از عناصر آرایه دستیابی داشت.

.آرایه هایی با یک اندیس را آرایه یک بعدی، آرایه های دارای دو اندیس را آرایه دو بعدی و بطور کلی آرایه دارای n اندیس را آرایه n بعدی مینامند.

. نامگذاری آرایه از قانون نامگذاری متغیرها پیروی میکند.

. زبان C# حدود آرایه را کنترل میکند.

معرفی آرایه ها در زبان سی شارپ #C

آرایه های یک بعدی :

انواع داده ها دو دسته اند: انواع مقداری و انواع مرجع. آرایه از نوع مرجع است. پس تعریف آرایه در دو مرحله صورت میگیرد:

اعلان آرایه : نوع عناصر آرایه مشخص میشود.

تخصیص حافظه به آرایه ها : تعداد عناصر آرایه مشخص میگردد.

برای اعلان یک آرایه یک بعدی بصورت زیر عمل میشود:

Type[]     name;

پس از اعلان آرایه میتوان نمونه ای از آرایه را بدین صورت ایجاد کرد:

name = new type [تعداد عناصر آرایه];

هنگام ایجاد آرایه مقدار اولیه ای در هر یک از عناصر آن قرار میگیرد: عناصر آرایه از نوع عددی با صفر مقداردهی میشوند. عناصر آرایه از نوع bool با false مقداردهی میشوندو عناصر از نوع اشاره گر با NULL (تهی) مقداردهی میگردند.

اگر بخواهیم در هنگام تعریف آرایه مقادیری را به عناصر آن تخصیص دهید بصورت زیر عمل نمایید:

;{مقادیر} [طول]   نوع new = نام []نوع

مقادیری که برای عناصر آرایه تعیین میشوند با کاما از هم جدا میگردند.

روش دیگر مقداردهی به آرایه بدین صورت است:

;{مقادیر} = نام آرایه  [] نوع آرایه

برای دستیابی به عناصر آرایه بصورت زیر عمل میشود:

]اندیس آرایه [ نام آرایه

اندیس آرایه شماره عنصری است که باید دستیابی شود و از صفر شروع میشود.

برای تعیین تعداد عناصرآرایه از خاصیت Length مربوط به آرایه استفاده میشود:

arrayName.Length;

آرایه های چند بعدی:

آرایه چند بعدی دارای چندین اندیس است. مثلا، آرایه دو بعدی دو اندیس دارد و آرایه سه بعدی سه اندیس. تعریف آرایه چندبعدی بدین صورت است:

; [ طول بعد n , ... ,طول بعد2 ,طول بعد 1] نوع آرایه  new = نام آرایه   [, ... ,]نوع آرایه

بعنوان مثال دستور زیر یک آرایه دو بعدی به نام k تعریف میکند که دارای 3 سطر و 5 ستون است:

Int[,] k= new int[3,5];

در C# عناصر آرایه بصورت سطری ذخیره میشوند. در این روش ابتدا کلیه عناصر موجود در سطر اول، سپس تمام عناصر در سطر دوم و ... در حافظه ذخیره میشوند.

مقدار حافظه ای که آرایه n بعدی اشغال میکند، بصورت زیر محاسبه میشود:

     طول بعد n* ...*طول بعد2*طول بعد 1*Sizeof(نوع آرایه)=مقدار فضای مورد نیاز آرایه

هنگام تعریف آرایه چندبعدی میتوان به عناصر آن مقدار اولیه داد. شکل کلی مقدار اولیه دادن به آرایه ها به این صورت است:

; {مقادیر}= [تعداد عناصر بعد n , ...  ,تعداد عناصر بعد 2, تعداد عناصر بعد1]=  نام آرایه [, ... ,]نوع آرایه

 

 



5
نظرات
  • user avatar مهدی:
    ۱۸:۱۵:۱۸ __ ۱۳۹۴/۰۸/۰۲

    دمت گرم داش....مطلب خوبی هستشنمیدونم چرا همش نحوه تعریف آرایه رو فراموش میکنم :) ولی هر دفه میام سایت شما :-)

  • user avatar حمید:
    ۱۴:۴۶:۲۷ __ ۱۳۹۵/۰۴/۲۸

    اقا مطلبت خوبه فقط اگر بخوای ارایه ای تعریف کنی که تعداد خانه های ان بسته به مقدار ورودی اون باشه چی(تو بدنه برنامه ها پیش میاد که مقدار ورودی به ارایه ها کم یا زیاد میشه

  • user avatar مریم:
    ۲۲:۱۹:۵۵ __ ۱۳۹۵/۰۸/۲۱

    ممنون

  • user avatar Moj:
    ۱۸:۳۱:۵۹ __ ۱۳۹۵/۱۰/۲۳

    خیلی ممنون واقعا :)

  • user avatar مهدی:
    ۱۳:۴۸:۲۸ __ ۱۳۹۶/۰۵/۰۱

    سلام اقا مطلب خوبه ولی مثال هم حل کنید لطفا

نظر خود را ارسال کنید



نام:
ایمیل:
دیدگاه:
captcha
کد امنیتی :


advertise
آرایه ها در زبان سی شارپمعرفی آرایه ها در زبان سی شارپمعرفی آرایه ها در سی شارپآرایه در زبان #Cچگونگی استفاده از ارایه ها در سی شارپ c#معرفی آرایه ها در #Cآشنایی با ساختار آرایه ها در زبان سی شارپنحوه تعریف آرایه ها در زبان سی شارپ #Cآشنایی با ساختار آرایه هاآرایه چیست؟آرایه در#C لیست برچسب ها
تمامی حقوق این سایت اعم از محتوی ، تصاویر ، قالب و ... متعلق به گروه مهندسی وب سایت سورس کد می باشد.
SourceCodes.ir ، افقی روشن برای برنامه نویسان ، از مبتدی تا حرفه ای

سفارش پروژه در سورس کد

پیشنهادات ویژه سورس کد

پکیج ویژه پروژه پایانی رشته کامپیوتر دانلود مجموعه 70 پروژه کاربردی سی شارپ وب سایت فروشگاه با php