advertise laitec sharif univercity
دانلود پروژه فروشنده دوره گرد با الگوریتم ازدحام ذرات PSO در #C

دانلود پروژه فروشنده دوره گرد با الگوریتم ازدحام ذرات PSO در #C

10000 تومان
دانلود پروژه مدیریت کتابخانه با سی شارپ و SQL سرور

دانلود پروژه مدیریت کتابخانه با سی شارپ و SQL سرور

10000 تومان
دانلود پروژه کامل مهندسی نرم افزار ، شرکت نرم افزاری

دانلود پروژه کامل مهندسی نرم افزار ، شرکت نرم افزاری

10000 تومان
دانلود سورس پروژه سی شارپ شبیه سازی صف بانک تحت شبکه

دانلود سورس پروژه سی شارپ شبیه سازی صف بانک تحت شبکه

10000 تومان
دانلود سورس اندروید اپلیکیشن افزایش سرعت گوشی

دانلود سورس اندروید اپلیکیشن افزایش سرعت گوشی

18000 تومان

آرایه ها در زبان سی پلاس پلاس ++C

آرایه مجموعه ای از عناصر همنوع است که برای ذخیره تعداد زیادی از داده ها مورد استفاده قرار میگیرد. برای دسترسی به عناصر آرایه از متغیری بنام اندیس استفاده میشود
آرایه ها در زبان سی پلاس پلاس ++C

آرایه ها در زبان سی پلاس پلاس ++C

قبلا داده ها را در متغیرها و ثوابت ذخیره کرده و در مواقع لزوم بازیابی کردیم. اما اگر تعداد داده ها زیاد باشد، استفاده از متغیرها به این روش امکانپذیر نیست. آرایه مجموعه ای از عناصر همنوع است. هر آرایه دارای نامی است که مانند متغیرهای معمولی نامگذاری میشود.  برای دسترسی به عناصر آرایه از متغیری بنام اندیس استفاده میشود. به همین دلیل به آرایه متغیر اندیس دار نیز گفته میشود.

آرایه ها در زبان سی پلاس پلاس ++C 

آرایه های یک بعدی زبان سی پلاس پلاس :

در آرایه های یک بعدی که لیست نیز نامیده میشوند، با یک اندیس میتوان به عناصر آرایه دست یافت. آرایه های یک بعدی در ++C بصورت زیر تعریف میشوند:

  طول آرایه ]     نام آرایه        نوع آرایه]

نوع آرایه یکی از انواع قابل استفاده در ++C است. نام آرایه برای دسترسی به عناصر آرایه مورد استفاده قرار میگیرد و طول آرایه با یک عددصحیح مثبت مشخص میشود.

اندیس آرایه ها در ++C از صفر شروع میشود. میزان حافظه ای که به آرایه اختصاص داده میشود، به روش زیر محاسبه میشود:

طول آرایه * (طول نوع آرایه) = میزان حافظه آرایه

آرایه یک بعدی بعنوان آرگومان تابع:

همانطور که میتوانیم متغیرهای معمولی را بعنوان آرگومان تابع انتخاب کنیم، آرایه ها نیز میتوانند بعنوان آرگومان به توابع ارسال شوند. برای ارسال آرایه به تابع، باید نام تابع بعنوان آرگومان ذکر شود. اگر آرایه بعنوان آرگومان تابع باشد، پارامتر معادل آن میتواند به سه صورت زیر تعریف شود:

  1. آرایه ای با طول مشخص
  2. آرایه ای با طول نامشخص که در این صورت بهتر است طول آرایه بعنوان آرگومان منتقل شود.
  3. اشاره گر

بعنوان مثال در برنامه زیر آرایه x بعنوان آرگومان تابع func() انتخاب شده و پارامتر معادل آن بصورت آرایه ای با طول معین در تابع تعریف شده است  :

Void func (int x[]);

Int main()

{

     Int x[10];

     Func(x);

     Return 0;

}

Void func (int x[10])

{

    …

}

 

آرایه های چند بعدی در زبان سی پلاس پلاس :

حتما با جدول ضرب اعداد آشنایی دارید. برای پیدا کردن عددی در این جدول باید سطر و ستونی که آن عدد در آنجا قرار داردمشخص کنید. جدول ضرب اعداد نمونه ای از آرایه دو بعدی است. در آرایه های دو بعدی، برای دستیابی به  عناصر هر آرایه از دو اندیس استفاده میشود. اندیس اول را اندیس سطر و اندیس دوم را اندیس ستون میگویند.

در ++C آرایه هایی با بیش از دو بعد قابل استفاده اند. برای تعریف آرایه دو بعدی در ++C بصورت زیر عمل میشود:

[بعد2 1]   [بعد]      نام آرایه    نوع آرایه

بعد 1 تعداد سطرها و بعد 2 تعداد ستونها را مشخص میکند. هر دوی این اندیسها از صفر شروع میشوند. در زبان ++C آرایه ها بصورت سطری ذخیره میشوند. یعنی ابتدا عناصر سطر اول، سپس عناصر سطر دوم، و ... ذخیره میشوند.

آرایه های دو بعدی بعنوان آرگومان تابع:

برای ارسال آرایه دوبعدی از تابعی به تابع دیگر، باید نام آرایه را بعنوان آرگومان تابع ذکر کرد. برای تعریف پارامتر معادل آن مثل آرایه های یک بعدی عمل میشود. با این تفاوت که در حالتیکه در آرایه های یک بعدی، پارامتر به صورت آرایه بدون طول ذکر میشد، در آرایه دوبعدی، طول سطر ذکر نمیشود ولی طول ستوان حتما باید ذکر شود. در این صورت بهتر است طول سطر بعنوان آرگومان دیگری به تابع ارسال شود.

در بعضی برنامه ها ممکن است نیاز به استفاده از آرایه ها باشد ولی تعداد عناصری که باید در آرایه قرار گیرد مشخص نباشد. در اینگونه موارد، باید حداکثر تعداد مورد انتظار را در نظر گرفت و آرایه ای به همان تعداد از عناصر تعریف نمود. روش دیگر انجام این کار استفاده از تخصیص پویا است.

مقدار اولیه آرایه ها در زبان ++C :

اگر آایه ای در خارج از تابع main() تعریف شود، مقدار اولیه عناصر آن صفر خواهد بود. اگر آرایه در داخل تابع تعریف شود مقدار اولیه آن تعریف نشده است. هنگام تعریف تابع میتوان به عناصر آن مقدار اولیه داد. شکل کلی مقداراولیه دادن به آرایه بصورت زیر است:

; {مقادیر}= [...]  [بعد 2 ]    [بعد1]   نام آرایه       نوع آرایه

اگر در مقدار اولیه دادن به عناصر آرایه، طول آرایه مشخص نشود، تعداد عناصر آرایه به اندازه تعداد مقادیری است که به آن نسبت داده میشود.

اگر تعداد مقادیری که به آرایه نسبت داده میشود، از طول تعیین شده برای آرایه کمتر باشد، مقادیر بقیه عناصر آرایه صفر میشوند. در مورد آرایه های چندبعدی بهتر است مقادیر هر سطر را در یک جفت آکولاد قرار داد.

 

 

 



0
نظرات

نظر خود را ارسال کنید



نام:
ایمیل:
دیدگاه:
captcha
کد امنیتی :


advertise
آموزش کار با آرایه ها در c++آرایه های چند بعدی در زبان سی پلاس پلاسمعرفی آرایه ها در زبان سی پلاس پلاسآشنایی با ساختار آرایه ها در زیان سی cنحوه تعریف آرایه های یک و چند بعدی در ++Cآرایه چیست؟ c++آشنایی با ساختار آرایه ها در زبان سی پلاس پلاسآرایه های یک بعدی در سی پلاس پلاسآرایه در زبان سی پلاس پلاس چیست؟تبلیغات ارزان سایت آموزش برنامه نویسیتبلیغات مخصوص طراحان وب سایتتبلیغات در سایت برنامه نویسیتبلیغات اینترنتی برای برنامه نویساندر آغوش مینیمالیسممنوی همبرگر با سه خط افقی که روی یکدیگر قرار گرفته اند نشانه چیست؟ سوئیچ به یک ستون واحدتبدیل متن ساده به وبلاگ و سایت های پویا با React.jsکتابخانه sass برای استفاده آسان تر از آنکتابخانه سطح بالا برای اتوماتیک سازی اعمال مرورگر لیست برچسب ها
تمامی حقوق این سایت اعم از محتوی ، تصاویر ، قالب و ... متعلق به گروه مهندسی وب سایت سورس کد می باشد.
SourceCodes.ir ، افقی روشن برای برنامه نویسان ، از مبتدی تا حرفه ای

پیشنهادات ویژه سورس کد

پکیج ویژه پروژه پایانی رشته کامپیوتر دانلود مجموعه 70 پروژه کاربردی سی شارپ وب سایت فروشگاه با php