advertise laitec sharif univercity
دانلود پروژه کامل مهندسی نرم افزار ، شرکت نرم افزاری

دانلود پروژه کامل مهندسی نرم افزار ، شرکت نرم افزاری

10000 تومان
دانلود پروژه آموزش چندرسانه ای با دایرکتور Director

دانلود پروژه آموزش چندرسانه ای با دایرکتور Director

10000 تومان
دانلود سورس پروژه TSP با الگوریتم مورچگان Ants

دانلود سورس پروژه TSP با الگوریتم مورچگان Ants

10000 تومان
دانلود سورس هوش مصنوعی رنگ آمیزی گراف با ژنتیک در #C

دانلود سورس هوش مصنوعی رنگ آمیزی گراف با ژنتیک در #C

10000 تومان
دانلود سورس اپلیکیشن اندروید کتاب گرامر انگلیسی

دانلود سورس اپلیکیشن اندروید کتاب گرامر انگلیسی

10000 تومان

نمودار ER در بانک اطلاعاتی

نمودار ER بیانگر ارتباط موجودیت (نهاد) های یک بانک اطلاعاتی است که کار مدل بندی داده های موجود را انجام میدهد و از بخش های گرافیکی مختلفی تشکیل شده اند
نمودار ER در بانک اطلاعاتی

نمودار ER در بانک اطلاعاتی

نمودار ER بیانگر ارتباط موجودیت (نهاد) های یک بانک اطلاعاتی است که کار مدل بندی داده های موجود را انجام میدهد.برای مثال محیط عملیاتی یک بانک را در نظر بگیرید. این محیط از نهادهای مشتری، کارمند، حساب، وام و ... تشکیل شده است. هرارتباط بین دو نهاد مشتری و حساب، دارای مفهومی است که بین موجودیت های آن رابطه تعلق دارد و ارتباطات دیگر فاقد آن مفهوم هستند. در واقع این مفهوم دارای یک بار اطلاعاتی و داده ای است. رابطه ها میتوانند بین چند موجودیت نیز به اشتراک گذاشته شوند و مفهوم داده ای خود را بین چند موجودیت یا نهاد قرار دهند.

نمودارهای ER از بخش های گرافیکی مختلفی تشکیل شده اند:

► مستطیل ها در این نمودار، بیانگر مجموعه نهادها هستند.

► بیضی ها مبین ویژگی ها ی مربوط به نهاد یا رابطه می باشند.

► لوزی ها بیانگر مجموعه روابط در نمودار ER هستند.

► خطوط وسیله ای برای اتصال ویژگی ها به نهادها یا روابط مربوطه و همچنین برای اتصال روابط بین نهادها به کار میروند.

► بیضی های دوخطی نشان دهنده ویژگی های چند مقداری هستند.

► خط های دوتایی مشارکت تام یک نهاد در یک مجموعه رابطه را تداعی میکنند.

روابط بین نهادها ممکن است یک به یک (1:1)، یک به چند (1:nچند به یک (n:1) ویا چند به چند (m:n) باشد که به این مفاهیم کاردینالیتی نگاشت میگویند. مثلا در نمودار ER مربوط به نهاد "مشتری" و "شعبه"، این دو نهاد مجزا  هستند که به وسیله رابطه "حساب" با هم در ارتباط اند و رابطه حساب از نوع یک به چند است یعنی هر مشتری متعلق به یک شعبه است ولی هر شعبه میتواند چندین مشتری داشته باشد.

در یک نمودار ER یک موجودیت میتواند با خودش نیز در ارتباط باشد، مثلا نهاد قطعه با قطعات دیگری ساخته میشود. پس در نمودار ER مربوط به آن رابطه به خود مستطیل قطعه برمیگردد. همچنین هر رابطه خود میتواند بعنوان یک نهاد معرفی گردد که در اینصورت آن رابطه باید دارای ویژگی های و صفات خاصه مخصوص به خود باشد.

 

بانک اطلاعاتی مدل نهاد- رابطه نیز از جداولی تشکیل شده است که این جداول همان نهادها و روابط موجود در نمودار ER هستند. اگر در مثالی که ذکر کردیم وام را که بعنوان یک مجموعه نهاد درنظر گرفته بودیم، حال بعنوان یک مجموعه رابطه در نظر بگیریم. این رابطه دو نهاد مشتری و شعبه را به یکدیگر مرتبط میکند و خود میتواند دارای ویژگی هایی از قبیل شماره وام و مقدار وام باشد. اگر در این نمودار هر وام دقیقا به یک مشتری اختصاص یابد و دقیقا توسط یک شعبه پرداخت شود مشکلی ایجاد نمیکند ولی هنگامیکه چند مشتری بصورت مشترک بخواهند وامی دریافت کنند، این نوع مدلسازی باعث ایجاد افزونگی در بانک اطلاعاتی میشود زیرا باید یک رابطه جدید برای تمام کسانی که در دریافت وام شریک بوده اند ایجاد نماییم و مشخصات آنها را دوباره تکرار کنیم. این افزونگی علاوه بر زیاد کردن حجم پایگاه داده باعث ایجاد ناسازگاری در سیستم نیز میشود.

یک روش کارا برای اینکه تعیین کنیم یک شی یک رابطه است یا نهاد، این است که مجموعه روابط را بعنوان توصیف کننده اعمال و واکنش هایی که بین نهادها اتفاق می افتد در نظر آوریم. در قسمتهای قبلی با یکی از محدودیت های مدل ER بنام کاردینالیتی آشنا شدیم. دومین محدودیت این مدل وابستگی وجودی است. اگر وجود نهاد A وابسته به وجود نهاد B باشد میگوییم A وابسته به وجودی B است یعنی با حذف شدن نهاد B، نهاد A نیز خود به خود حذف میگردد.

میتوانیم بگوییم نهاد B نهاد غالب یا نهاد بالا مرتبه و نهاد A نهاد مغلوب یا پایین مرتبه است.اگر علاوه برنهاد وام، نهاد دیگری به نام قسط های آن وام نیز وجود داشته باشد میدانیم که رابطه وام با قسط یک رابطه یک به چند است یعنی هر وام میتواند چندین قسط پرداخت داشته باشد ولی هر قسط فقط مربوط به یک وام است. همچنین مشخص میکند که هنگامیکه یکی از نهادهای وام حذف گردد، خود به خود باید تمام نهادهای قسط مربوط به آن وام نیز حذف گردد ولی حذف یک قسط تاثیری در وجود نهاد وام ندارد. بر این اساس میتوانیم وام را یک نهاد غالب و قسط را یک نهاد مغلوب در نظر آوریم.

در نمودار ER روابط وابسته را نیز با لوزی دو خطی نمایش میدهند. در ER صفات ترکیبی مثل آدرس که خود از چند صفت دیگر تشکیل شده اند با دو خط و صفات مشتق شده مثل معدل یک دانشجو که از طریق صفات تعداد واحد و نمره هر درس بدست می آید با خط نقطه چین نمایش داده میشود. در نمودار ER صفت چند مقداری نداریم. 

 

 



0
نظرات

نظر خود را ارسال کنید



نام:
ایمیل:
دیدگاه:
captcha
کد امنیتی :


پارس وی دی اس
نمودار ER در پایگاه داده Entity relationship Diagramنمودار ER چیست؟نمودار ER در دیتا بیسروابط و نهادها در نمودار ERآشنایی با نمودار ای آر در بانک اطلاعاتیآموزش نحوه رسم نمودار ER در پایگاه دادهبخش های گرافیکی نمودار ERچگونه برای بانک اطلاعاتی نمودار ER رسم کنیم؟تبلیغات ارزان سایت آموزش برنامه نویسیتبلیغات مخصوص طراحان وب سایتتبلیغات در سایت برنامه نویسیتبلیغات اینترنتی برای برنامه نویساندر آغوش مینیمالیسممنوی همبرگر با سه خط افقی که روی یکدیگر قرار گرفته اند نشانه چیست؟ سوئیچ به یک ستون واحدتبدیل متن ساده به وبلاگ و سایت های پویا با React.jsکتابخانه sass برای استفاده آسان تر از آنکتابخانه سطح بالا برای اتوماتیک سازی اعمال مرورگر لیست برچسب ها
تمامی حقوق این سایت اعم از محتوی ، تصاویر ، قالب و ... متعلق به گروه مهندسی وب سایت سورس کد می باشد.
SourceCodes.ir ، افقی روشن برای برنامه نویسان ، از مبتدی تا حرفه ای

پیشنهادات ویژه سورس کد

پکیج ویژه پروژه پایانی رشته کامپیوتر دانلود مجموعه 70 پروژه کاربردی سی شارپ وب سایت فروشگاه با php