advertise laitec sharif univercity
سورس پروژه پایانی آزمون گیری با زبان سی شارپ و SQL

سورس پروژه پایانی آزمون گیری با زبان سی شارپ و SQL

18000 تومان
دانلود پروژه مهندسی نرم افزار ، سیستم داروخانه

دانلود پروژه مهندسی نرم افزار ، سیستم داروخانه

10000 تومان
دانلود پروژه معمای 8 با الگوریتم ژنتیک در سی شارپ

دانلود پروژه معمای 8 با الگوریتم ژنتیک در سی شارپ

10000 تومان
دانلود برنامه رنگ آمیزی گراف با الگوریتم عقبگرد در سی شارپ

دانلود برنامه رنگ آمیزی گراف با الگوریتم عقبگرد در سی شارپ

10000 تومان
دانلود پروژه وب سایت هتل با HTML و ASP.NET

دانلود پروژه وب سایت هتل با HTML و ASP.NET

10000 تومان

طراحی منو در زبان سی شارپ #C

با توجه به ضرورت استفاده از منو در هر پروژه ، هر زبان برنامه نویسی باید دارای امکاناتی برای طراحی منو باشد. یکی از مزایای زبان #C سادگی طراحی و استفاده منو در آن است.
طراحی منو در زبان سی شارپ #C

طراحی منو در زبان سی شارپ #C

یکی از وظایف طراحان نرم افزار این است که سیستم ها را طوری طراحی کنند که بهره برداری از آنها آسان باشد. داشتن منوهای مناسب و سپردن حداقل کار به کاربر، از جمله مسائلی است که به این امر کمک میکند. در این پست چگونگی طراحی منو مورد بررسی قرار میگیرد. استفاده از منو سرعت انتخاب فرامین را توسط کاربر بالا میبرد. منو را به دو روش زیر میتوان اجرا کرد:

► وارد کردن یک کلید خاص (کلیدهای شتاب دهنده و میانبر)

► انتقال مکان نما به یک گزینه و فشردن کلید Enter یا کلیک ماوس.

پس با توجه به ضرورت استفاده از منو در هر پروژه ، هر زبان برنامه نویسی باید دارای امکاناتی برای طراحی منو باشد. یکی از مزایای زبان C# سادگی طراحی و استفاده منو در آن است.

 

اجزای تشکیل دهنده منو

منوها شامل فرمان هایی برای اداره کردن، نگهداری و اجرای بسیاری از فعالیت ها هستند و روی نوار منو قرار میگیرند که شامل گزینه هایی میباشند، از جمله : File (New، Open،  Save, Save As) ، Edit، Options و ... .

 

ایجاد منو با کنترل MenuStrip در سی شارپ

با استفاده از کنترل MenuStrip میتوان منویی را به فرم اضافه کرد. چنانچه این کنترل را به فرم اضافه کنید، طراح منو ظاهر میشود و در اولین عنوان عبارت Type Here ظاهر میگردد، برای تغییر نام این عنوان آن را کلیک کرده، عنوان جدید را تایپ کرده و کلید Enter را فشار دهید. با استفاده از کلیدهای مکان نما یا ماوس میتوان بین گزینه های منو حرکت کرده گزینه مورد نظر را انتخاب کرده و عنوان آن را تغییر داد.

 

♦ جدا کننده بین گزینه های منو

جداکننده به خط افقی گفته میشود که با قرار گرفتن در بین گزینه های منو، آنها را دسته بندی میکند. برای اضافه کردن جداکننده به گزینه های منو، باید در هنگام طراحی منو، در خاصیت Text آن علامت (-) قرار داد. اگر قصد دارید جداکننده ای بین دو گزینه اضافه کنید، کافیست مکان نما را به محل مورد نظر انتقال داده کلید Insert را فشار دهید. با این کار یک گزینه خالی درج میشود که در صورت تنظیم خاصیت Text این گزینه به علامت (-) جداکننده ای بین این دو گزینه ایجاد میشود. روش دیگر اضافه کردن جداکننده این است که مکان نما را به گزینه ای منتقل کنید که باید جداکننده اضافه شود و کلیک راست کرده و از منویی که ظاهر میشود، گزینه Insert/Separator را اجرا کنید.

 

♦ کلیدهای شتاب دهنده

کلیدهایی هستند که به کاربر اجازه میدهند با فشردن همزمان Alt و یک حرف مناسب منویی را باز کرده با کلید دیگری گزینه ای از آن منو را انتخاب نماید. بعنوان مثال کاربر با استفاده از کلیدهای Alt+E منوی Edit را باز کرده سپس با وارد کدن حرف t گزینه Cut را اجرا میکند.

کلیدهای شتاب دهنده در صورت باز بودن منوی Popup عمل میکنند. برای ایجاد کلیدهای شتاب دهنده در گزینه هی منو، کافی است در خاصیت Text قبل از حرف مورد نظر، علامت & قرار دهید. بعنوان مثال اگر قصد دارید حرف x در گزینه Exit بعنوان کلید شتاب دهنده عمل نماید، عبارت E&xit را باید در خاصیت Text گزینه تایپ کنید. در هنگام نمایش منو، یک خط زیر، زیر حرفی که بعنوان کلید شتاب دهنده تعریف شده  ظاهر میگردد.

همچنین با استفاده از خاصیت ShortCutKeys ، میتوان کلیدهای میانبر را به منو اضافه کرد که همانند کلیدهای شتاب دهنده، باعث میشوند تا کاربران بتوانند گزینه های منو را با سرعت بیشتری انتخاب نمایند.

 

♦ افزودن گزینه ها به منو

برای افزودن گزینه به منو، مکان نما را به گزینه ای که قبل از آن باید گزینه دیگری اضافه شود، انتقال داده کلید Insert را در ویراستار منو کلیک کنید. با انجام این کار، یک گزینه جدید اضافه میشود که میتوان خاصیت Text و نام آنها را وارد نمود.

پس از طراحی گزینه های منو، به سادگی میتوان آنها را ویرایش کرد. برای ویرایش گزینه ای از منو، آن را انتخاب کرده مقدار جدیدی را در خاصیت Text آن تایپ کنید. پس از تایپ مقدار جدید خاصیت Text این مقدار جایگزین مقدار قبلی میشود.

در ویراستار منو همچنین میتوان گزینه های منو را جابه جا کرد. دو روش برای جابه جایی گزینه های منو وجود دارد که عباتنداز :

► حذف گزینه از محل قبلی و افزودن آن در محل جدید. این روش، روش معقولی نیست.

► مکان نما را به گزینه ای که باید جابه جا شود منتقل کنید سپس با استفاده ز دکمه های (برای جابه جایی به سمت بالا) و (برای جابه جایی به سمت پایین) گزینه را به مکان مناسب انتقال دهید.

برای حذف گزینه ای از منو، کافیست مکان نما را به آن گزینه انتقال داده کلید Delete از ویراستار منو را کلیک کنید. اگر این گزینه دارای برنامه ای برای پاسخ گویی به رویداد Click باشد، این برنامه با حذف گزینه منو حذف نمیشود و باید بصورت دستی توسط برنامه نویس حذف شود.

 

♦ نمایش علامت تیک در گزینه های منو

یکی از مواردی که در بسیاری از برنامه ها به آن نیاز است، تعیین شرایط کاری مناسب میباشد. بعنوان مثال فرض کنید در طراحی یک ویراستار میخواهیم گزینه ای وجود داشته باشد که با انتخاب آن توسط کاربر، علامت تیک قبل از آن نمایش داده شود و امکان ویرایش متن، از کاربر گرفته شود ولی اگر کاربر بار دیگر این گزینه را کلیک کند، علامت تیک از گزینه حذف شده امکان ویرایش متن به کاربر داده شود. برای انجام فعال و غیرفعال کردن علامت تیک، از خاصیت Checked گزینه استفاده میشود. اگر مقدار این خاصیت True باشد، علامت تیک در گزینه ظاهر میگردد وگرنه  این علامت ظاهر نمیشود. مقدار پیش فرض خاصیت برابر False است.

 

♦ فعال و غیرفعال کردن گزینه های منو

هر کنترل میتواند فعال یا غیرفعال باشد. اگر کنترلی غیرفعال باشد به هیچ رویدادی پاسخ نمیدهد ولی در مورد منوها هر گزینه ای میتواند فعال یا غیرفعال باشد. با استفاده از خاصیت Enabled میتوان گزینه های منو را فعال یا غیرفعال کرد. بطور پیش فرض گزینه های منو فعال هستند (خاصیت Enabled آنها True است) هرگاه این خاصیت False شود گزینه منو غیرفعال میگردد. گزینه های غیر فعال در زمان اجرا به رنگ خاکستری نمایش داده میشوند.

 

♦ افزودن منوهای فرعی به گزینه های منو

به منوی فرعی منوی تداخل نیز گفته میشود. برای ایجاد منوی فرعی، گزینه Type Here جلوی گزینه را کلیک کرده عنوان گزینه را تایپ و خواص آن را تنظیم کنید. مقدار دهی به خواص گزینه های منوی فرعی، مانند مقداردهی به خواص گزینه های منو است.

 

 



1
نظرات
  • user avatar Amir:
    ۱۷:۲۹:۰۵ __ ۱۳۹۵/۱۲/۰۳

    سلام خسته نباشید.من میخوام برای گزینه ی منویی که میسازم هم تیک نشون داده بشه و هم ایکون که به طول هم زمان نمایش داده بشن و بغل هم باشن اما نمیشه فقط ایکون رو نشون میده و تیک نشون داده نمیشه.میشه راهنمایی کنید؟

نظر خود را ارسال کنید



نام:
ایمیل:
دیدگاه:
captcha
کد امنیتی :


advertise
امکانات #C برای طراحی منو در فرمطراحی منو با #Cآشنایی با روش طراحی Menu در #Cکار با کنترل menustrip در فرم سی شارپاجزای تشکیل دهنده منو در فرم سی شارپایجاد منو در زبان Csharpچگونگی ایجاد منو در csharpآموزش کار با منو در زبان سی شارپروش طراحی منو در زبان #Cچگونه برای منو در سی شارپ کد بنویسیم؟برنامه نویسی برای منوها در سی شارپ C#امکانات زبان سی شارپ برای ایجاد منوایجاد منو با کنترل MenuStrip در سی شارپ لیست برچسب ها
تمامی حقوق این سایت اعم از محتوی ، تصاویر ، قالب و ... متعلق به گروه مهندسی وب سایت سورس کد می باشد.
SourceCodes.ir ، افقی روشن برای برنامه نویسان ، از مبتدی تا حرفه ای

پیشنهادات ویژه سورس کد

پکیج ویژه پروژه پایانی رشته کامپیوتر دانلود مجموعه 70 پروژه کاربردی سی شارپ وب سایت فروشگاه با php