advertise laitec sharif univercity
دانلود پروژه وب سایت هتل با HTML و ASP.NET

دانلود پروژه وب سایت هتل با HTML و ASP.NET

10000 تومان
دانلود سورس پروژه فروشگاه کیف با asp.net و sql express

دانلود سورس پروژه فروشگاه کیف با asp.net و sql express

10000 تومان
دانلود PDF مجموعه 300 نکته جالب برنامه نویسی در سی شارپ #C

دانلود PDF مجموعه 300 نکته جالب برنامه نویسی در سی شارپ #C

10000 تومان
دانلود برنامه رنگ آمیزی گراف با الگوریتم عقبگرد در سی شارپ

دانلود برنامه رنگ آمیزی گراف با الگوریتم عقبگرد در سی شارپ

10000 تومان
دانلود پروژه کامل مهندسی نرم افزار ، شرکت نرم افزاری

دانلود پروژه کامل مهندسی نرم افزار ، شرکت نرم افزاری

10000 تومان

مقایسه مدلهای مرجع OSI و TCP/IP

مقایسه معماری شبکه مدلهای مرجع OSI و TCP/IP : هر دو بر مبنای مفهوم پشته ای از قراردادهای مستقل بنا نهاده شده اند، بدیهی ترین اختلاف بین دو مدل تعداد لایه هاست: مدل OSI هفت لایه و مدل TCP/IP چهار لایه دارد و اختلاف دیگر، در مورد ارتباط بی اتصال در مقابل اتصال گراست.
مقایسه مدلهای مرجع OSI و TCP/IP

مقایسه مدلهای مرجع OSI و TCP/IP

مدل های مرجع OSI و TCP/IP عمومیت بیشتری بین معماری شبکه دارند. هر دو بر مبنای مفهوم پشته ای از قراردادهای مستقل بنا نهاده شده اند. همچنین عملکرد لایه ها دقیقا یکسان است. بعنوان مثال در هر دو مدل، لایه های بالای لایه انتقال و خود لایه انتقال، خدمات انتقال انتها به انتهای مستقل از شبکه را برای فرایندهایی که می خواهند با هم ارتباط داشته باشند، فراهم می کند. این لایه ها، تامین کننده انتقال را تشکیل می دهند. در هر دو مدل، در بالای لایه انتقال لایه های کاربران وجود دارند که از خدمات انتقال استفاده می کنند.

گذشته از این شباهت ها، این دو مدل تفاوت هایی نیز با هم دارند. توجه داشته باشید که در اینجا مدل های مرجع را مقایسه میکنیم نه پشته های قرارداد متناظر را.

 

در مدل OSI سه مفهوم اصلی وجود دارند:

► خدمات

► واسط ها

► قراردادها

احتمالا بزرگترین خدمت مدل OSI، تمایز قایل شدن بین این سه مفهوم است.

هر لایه خدماتی را برای لایه بالاتر از خود فراهم می کند. تعریف خدمات، عملی را مشخص میکند که لایه انجام میدهد و چگونگی دستیابی نهادهای دیگر به آن یا چگونگی عملکرد لایه را مطرح نمی کند. معنای لایه را تعریف میکند.

واسط لایه مشخص می کند که فرایندهای بالای آن چگونه به آن دسترسی داشته باشند. پارامترها را مشخص کرده نتایج مورد انتظار را تعیین میکند. در مورد کار داخلی لایه نیز چیزی نمی گوید.

سرانجام قراردادهای همتایی که در یک لایه به کار میروند، بستگی به خود لایه دارد. می تواند از هر قراردادی استفاده کند تا کار انجام شود (مثلا خدمات پیشنهادی را تهیه می کند.) همچنین می تواند آنها را بدون تاثیرگذاری نرم افزار در لایه های بالاتر تغییر دهد.

این ایده خوبی با ایده های جدید مربوط به برنامه نویسی شی گرا مطابقت کرده اند. شیء مانند لایه حاوی مجموعه ای متدها (عملیات) است که فرایندهای خارج شیء می توانند آنها را فراخوانی کنند. معنای این متدها مجموعه ای از خدمات را که توسط شی عرضه می شود معرفی میکند. پارامترها و نتایج متدهاف واسط شی را تشکیل میدهند. کد داخلی شی قرارداد آن است که در خارج از شی قابل مشاهده نیست.

 

مدل TCP/IP در ابتدا بین خدمات، واسط و قرارداد تفاوت روشنی قائل نبود،ولی بعدا سعی شد جهت شباهت بیشتر با OSI این کار صورت گیرد. بعنوان مثال تنها خدمات واقعی که لایه زیرشبکه TCP ارائه کرد عبارتنداز: RECEIVE  IP  PACKET و SEND  IP  PACKET.

در نتیجه قراردادهای مدل OSI بهتر از مدل TCP/IP مخفی شده اند و با تغییر فناوری به راحتی میتوانند جایگزین شوند. توانایی اعمال این تغییرات یکی از اهداف داشتن قراردادهای لایه ای در وهله اول است.

مدل مرجع OSI قبل از اختراع قراردادهای متناظر عرضه شد. معنای این ترتیب این است که مدل، تمایلی به مجموعه ویژه ای قراردادها که به آن کلیت می بخشد نداشته است. جنبه دیگری از این ترتیب این است که طراحان تجربه زیادی در رابطه با این موضوع نداشتند و نمی دانستند که چه عملکردی را در چه لایه ای انجام دهند.

در مدل TCP/IP عکس این مطلب صادق بود : ابتدا قراردادها به وجود آمدند، و مدل در واقع فقط توصیفی از قراردادهای موجود بود. در قراردادهای متناسب با مدل مشکلی وجود نداشت، کاملا مناسب بوده اند. تنها مشکل این بود که مدل با هیچ پشته ای از قراردادهای دیگر جور در نمی آمد. در نتیجه برای توصیف شبکه های غیر از TCP/IP مفید نبود.

بدیهی ترین اختلاف بین دو مدل تعداد لایه هاست: مدل OSI هفت لایه  و مدل TCP/IP چهار لایه دارد. هر دو دارای لایه های شبکه (زیرشبکه)، انتقال و کاربرد هستند، اما در سایر لایه ها متفاوت اند.

اختلاف دیگر، در مورد ارتباط بی اتصال در مقابل اتصال گراست. مدل OSI هر دو ارتباط بی اتصال و اتصال گرا را در لایه شبکه، و فقط ارتباط اتصال گرا را در لایه انتقال پشتیبانی می کند. مدل TCP/IP در لایه شبکه فقط از ارتباط بی اتصال و از هر دو ارتباط در لایه انتقال پشتیبانی می کند. این قدرت انتخاب به خصوص برای قراردادهای دخواست و پاسخ ساده مهم است.

 



0
نظرات

نظر خود را ارسال کنید



نام:
ایمیل:
دیدگاه:
captcha
کد امنیتی :


advertise
شباهت مدلهای معماری شبکه OSI و TCP/IPمقایسه مدلهای مرجع او اس آی و تی سی پی آی پیمفاهیم اصلی مدل مرجع osi شبکه کدامند؟مدلهای مرجع OSI و TCP/IP چه تفاوتهایی دارند؟مدلهای شبکه OSI و TCP/IP بر چه مبنایی استوارند؟اختلافات مدلهای OSI و TCP/IP در شبکهمقایسه مدلهای مختلف معماری شبکهتبلیغات ارزان سایت آموزش برنامه نویسیتبلیغات مخصوص طراحان وب سایتتبلیغات در سایت برنامه نویسیتبلیغات اینترنتی برای برنامه نویساندر آغوش مینیمالیسممنوی همبرگر با سه خط افقی که روی یکدیگر قرار گرفته اند نشانه چیست؟ سوئیچ به یک ستون واحدتبدیل متن ساده به وبلاگ و سایت های پویا با React.jsکتابخانه sass برای استفاده آسان تر از آنکتابخانه سطح بالا برای اتوماتیک سازی اعمال مرورگر لیست برچسب ها
تمامی حقوق این سایت اعم از محتوی ، تصاویر ، قالب و ... متعلق به گروه مهندسی وب سایت سورس کد می باشد.
SourceCodes.ir ، افقی روشن برای برنامه نویسان ، از مبتدی تا حرفه ای

پیشنهادات ویژه سورس کد

پکیج ویژه پروژه پایانی رشته کامپیوتر دانلود مجموعه 70 پروژه کاربردی سی شارپ وب سایت فروشگاه با php